afvallen sporten

Trainen bij Marc Hogervorst

4 januari 2015

Sinds eind november trainen Niels en ik bij Personal Gym Marc Hogervorst. Deze sportschool/gym is in Hoofddorp en dankzij onze enthousiaste buren zijn wij daar terechtgekomen. Ik kwam daar de eerste keer binnen met de illusie dat ik best sterk ben. Je kunt me best vragen voor een dagje verhuizen, ik til dat bankstel wel. Maar met de specifieke oefeningen die ik van Marc kreeg was ik snel een illusie armer. Pfoe, dat was best pittig. Bij de eerste training werd er op 12 plekken op je lichaam een vetmeting gedaan en ik moest op de weegschaal. Nu heeft de weegschaal geen geheimen voor me, maar over de vetmeting was ik huiverig. Nu weet ik van een eerdere vetmeting, toen ik een jaar of 18/19 was en in behoorlijk goede shape dat ik toen nog een vetpercentage had van 28%, dat behoorlijk hoog is. Zeker voor de sportieveling die ik toen was. Ik kreeg gelijk de uitslag na de meting en ik kwam op skyhigh en teleurstellende 36,9%. Dat betekent dat ik ondanks dat ik ruim 25 kilo ben afgevallen, ik qua vetpercentage nog steeds een verhoogd gezondheidsrisico heb.

vetpercentages mannen & vrouwen

vetpercentages mannen & vrouwen

Mijn BMI is in 8 maanden tijd van 35,1 (categorie obesitas) naar 27,4 gegaan (categorie overgewicht). Werk aan de winkel dus! Na de training krijg je een vragenlijst opgestuurd, die je online invult. Vragen die gaan over je werksituatie, hoe actief je bent, wat je eet, of je snel moe bent etc. In combinatie met de meting komt er een trainingsadvies is en aan de hand van dat advies ga je aan de slag.

Wat loop je gek?

Ik ben de afgelopen weken wat vreemd aangekeken hier en daar. Want van al die squats ging ik niet bepaald soepeler lopen. Man, wat heb ik een spierpijn gehad. Gelukkig wordt dat minder, maar de pijn neem ik ter harte. Het betekent dat er iets gebeurt in je lichaam. Ik heb vorige week hardgelopen en merkte wel een goed verschil met rennen. Ik maak stevigere stappen. Ik merk dat de spieren in mijn benen sterker worden.

Tweede vetmeting

vetmeting resultaten

Eerste meting vs. tweede meting

Na 12 trainingen is er een tweede vetmeting en die was vanochtend. Ik had goede hoop dat de percentages naar beneden zouden zijn, aangezien al mijn nieuwe broeken van mijn kont zakken. Yeeh! En de resultaten liegen er niet om. Het werkt echt, zoals Marc met een knipoog zei.
In 8 trainingen tijd ben ik 4,8 kilo vet kwijtgeraakt! Echt waanzinnig! En mijn spiermassa is 1,3 kilo toegenomen en mijn vetpercentage is gedaald met 4,2%. Ik ben superblij met dit resultaat en het motiveert enorm. Over 8 trainingen is er weer een meting en dan om de 16 trainingen.

Deze kerstvakantie stond vooral in het teken van sporten en ik vond het heerlijk. Ik durf te zeggen dat de sportjunkie in mij weer leeft!

2 Comments

  • Reply willemijn 10 januari 2015 at 12:30

    Hoe vaak ga je? Meerdere keren per week of een keer per week?

    • Reply Jennifer 11 januari 2015 at 00:01

      Ik ga 3 keer per week naar de gym. Doe ook aan basketbal, maar staat op een laag pitje. En ik probeer als het weer het toelaat ook hard te lopen. Maar neem ook zeker genoeg rust!

    Leave a Reply